I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, November 1, 2008

Kenangan di MasjidilHaram

ni depan masjidharam.takut nak ambil kat dalam


Semalam kami telah mengambil keputusan untuk menunaikan ibadah umrah. Terasa rugi andai tidak mengambil kesempatan sementara orang tak ramai tawaf Baitillahil Haram. Lagipun alang2 dah kena sembelih kambing baik balong btl2 umrah pada bulan2 haji ni(miqat zamani:syawal.zulkaedah dan 10hari zulhijjah)
so kami tahun ni telah berniat untuk menunaikan haji.Oleh sebab kami telah masukke Tanah Haram pd bulan2 haji maka kami tak boleh lari dari dikenakan dam.Kalau tak tunaikan umrah masa datang baru ni tetap kena bayar dam kerana tinggal miqat andai kata ada dalam hatiya nak tunaikan haji,tapi boleh tunaikan haji ifrad.kalau kami buat umrah baru ni kami tetap kene dam coz melakukan umrah di musim haji.so jadilah haji kami haji tamatu'.
maka timbul persoalan disini kenapa kami tak memilih afdhaliah haji ifrad sebagai haji yg paling afdhal???
sebelum ana menjawab persoalan ini suka ana menyebut terlebih dahulu bahawa haji ni ada 3macam atau jenis atau ada 3pilihan yg mana satu boleh kita pilih.

1.haji ifrad.haji ifrad ialah kita niat haji sahaja di bulan2 haji tanpa niat umrah(lakukan umrah) dlm tempoh tersebut atau niat haji bersama dgn umrah.contohnya kita datang dari malaysia kita berniat ihram atas kapal terbang untuk melakukan ibadah haji sahaja dan umrah selepasnya.jadi dia masuk makah terus tawaf qudum dan selepas itu bolehla nak bersaii haji.
kalau sesiapa yg dah ada dlm Makah sebelum 1Syawal dgn tidak melakukan umrah dlm miqat zamani maka bolehla dia menunaikan haji ifrad.
Hukum:haji ifrad ini ditarjihkan oleh Imam Malik dan Imam Syafie sebagai haji yg paling afdhal untuk dilakukan. Baba Wan Nik pernah menyebut kepada kami bahawa syarat untuk menjadikan haji ifrad paling afdhal hendaklah dilakukan umrah selepas daripada haji sebelum masuk tahun yang baru. Jika tidak, ia tidak menjadi haji yang paling afdhal.

2.Haji Tamattu':haji tamattu' sebagaimana didefinisikan oleh Syeikh Said Basyanfar,pengarang kitab "al-Mughni fi Fiqhi al hajj wa al umrah" ialah berihram umrah pada bulan-bulan haji kemudian bertahallul dengan umrah tersebut dan menunaikan haji pada tahun itu tanpa pulang ke tempat asal dengan berniat ihram haji di Makkah.Maka, dia telah mengumpulkan ibadat haji dan umrah dalam satu perjalanan sahaja. Dinamakan tamattu' kerana 'bersenang-lenang' dengan larangan ihram di antara haji dan umrah. Maka diwajibkan ke atasnya dam...
Hukum:Ditarjihkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal sebagai haji yang paling afdhal.

3.Haji Qiran: menurut kitab yang sama,berniat ihram untuk melakukan haji dan umrah bersama-sama dalam satu ibadat. Nak dimudahkan cerita,niat nk wak haji nanti,niat umrah bersama.So,haji dan umrah itu terangkat dengan satu tawaf dan satu saii. Faham dopppp???kalau tak faham boleh call ana:)
Hukum:Ditarjihkan oleh Imam Abu Hanifah,Sufyan As-Thauri dan Al-Muzani sebagai haji paling afdhal.

Jadi di sini, terjawab sudah persoalan kenapa kami ingin melakukan haji tamattu'.dan ingin ana tekankan di sini bahawa persoalan haji mana yang lebih afdhal tidak menjadi priority utama kerana ia adalah khilaf ulama besar dan tidak menjadi kesalahan untuk kita memilih yang mana satu.Bahkan yang utama niat untuk mendapatkan haji mabrur dan penghayatan ibadat haji serta umrah adalah lebih penting .Kadang-kadang ada orang heboh satu dunia kononnya dia dapat melakukan haji yang paling afdhal(ifrad atau tamattu' atau qiran) pada haji akbar contohnya tapi sayang, haji tersebut tidak memberi erti padanya sama ada mengubah syakhsiyahnya kepada yang lebih baik dan menambahkan ibadatnya. ini mungkin kerana kurangnya penghayatan ibadat haji tersebut.

So kesimpulannya, haji mana yang lebih afdhal atau hari apa kita wuquf bukan syarat utama haji tersebut diterima oelh Allah SWT.Ya Allah Ya Tuhan kami,terimalah ibadat haji dan umrah kami sebagai ibadat haji mabrur..Amin!!

3 comments:

adam vanilla enterprise said...

tgh ihram bleh ttp muka ko?

Muneerah said...

eheheh...cute la kak Isma.. mshaAllah!!

Ibn al Haramain said...

isy..tu siap doh umrah.masa dok jalan2 lps wak umrah.gi shoping dulu..klu ikutnya memang tsk boleh tutup muka masa ihram kalau tak dharurat...