I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, May 12, 2008

kisah orang dok dalam gua

Minggu ni ada ikhtibar tafsir…doctor yg ajar adalah dari mesir…lulusan dari jamiah azhar…dulu pernah sembang dgn syekh ana ni…dia cukup suke pelajar Malaysia coz dulu masa dia belajar masrter dan pHd dia diminta oleh pelajar malizi kat sana utk mengajar kelas tafaqquh…dia memang puji pelajar malizi dgn adab dan disisplin ilmu tp satu je masalah pelajar malizi ni berat mulut nk bertanya…tu macam perli kat aku jer…

Ikhtibar nisfi ni diminta baca sendiri muqorra coz ape yg belajar akan masuk nihai jer…so agak berat jugakla nak baca sendiri…tp disudut yg lain tolabah suke jg cara ni coz doctor tak syadid sangat dgn darajah…

Wa lizalik ana nak berkongsi lah sikit ape yg baca ni semoga kita sama2 dapat istifadah…

Muqorrra utk ikhtibar ni adalah dari suroh kahfi…suroh yg cukup indah dgn 3 cerita yg cukup menarik…sebelum ni tau baca je tak faham sgt dr sudut asbab nuzul,tafsirannya,balaghahnya…dengan merujuk tafsir fathu alqadir oleh syekh syaukani mufassir dari yaman ni,memang banyak ilmu2 baru dapat…tafsir beliau ni ana dapati banyak kesamaan seolah2 1 talkhis dari tafsir qurtubi mufassir ma’ruf dr mesir yg terkenal dgn nama lainnya tafsir aljaami’ li ahkam alquran alkarim…

Marila sama- sama kite tadabbur surah ni…

Dinamakan surah alkahfi (nama gua)…

Terdiri drpd 111 ayat…diturunkan di makah menurut pendapat kebanyakan mufassirin diantaranya ibn Abas anak sepupu Rasulullah …ada pendapat yg tak kuat mengatakan 8 ayat awal surah ini diturunkan di madinah…

Kelebihan surah ini amat banyak…dan hadis2 yg menceritakan tentang kelebihan surah ini adalah dari hadith2 yg sohih…oleh sebab itula ana ajak diri ana dan rakan2 sekalian utk sama2 jadikan surah ini amalan kite setiap minggu paling malas atau setiap hari kalau rajinJ

Dan di sini ana tulis sedikit kelebihan surah ini yg diberitakan oleh baginda RAsulullah…

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : (من حفظ عشر آيات من اول سورة الكهف عصم من فتنة الدجال)

Rasulullah bersabda : sesiapa yg menghafaz 10 ayat awal dari surah alkahfi ( ini adalah jaminan dr Rasulullah) maka selamat dia dr fitnah dajjal…

Dalam hadith yg lain :

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : (من قرأ عشر آيات من اول سورة الكهف عصم من فتنة الدجال)

Rasulullah bersabda : sesiapa yg membaca 10 ayat awal dari surah alkahfi (ini adalah jaminan dr Rasulullah) maka selamat dia dr fitnah dajjal…

Antara kelebihn yg lain bg sesiapa yg membaca surah ini Allah ta’la memberikan cahaya kepadanya . ana ingat baba wan nik syarah kpd kami tentang cahaya ini…kite sebenarnya sangat berhajat kepada cahaya daripada Allah ta’ala.dalam bahasa lain cahaya ini disebutkan dalam bahsa arab al nur atau huda (hidayah)…

Berkata baba:hidup kite ni umpama gelap gelita.tak tau ape yg ada dihadapan sana.ape akan terjadi sebentar lg atau esok lusa,bulan depan,tahun depan dan yg akan datang…dan kite sangat memerlukan cahaya dalam memandu hidup kite supaya tak tersesat dalam kegelapan …selain kite berpandukan iman yg menjadi main power kite yg menjana cahaya kpd hidup kite,surah ini jg dapat menerangkan lg dgn menambahkan jumlah watt cahaya bg membantu kite melakukan keputusan dalam hidup kite dgn tepat yg selari dgn kehendak Allah Ta’ala…

Tersentak ana dengar syarahan baba dulu…baru tau ape makna cahaya yg dimaksudkan oleh RAsulullah dlm hadis berikut:

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : (من قرأ سورة الكهف كانت له نورا من مقامه الى مكة , ومن قرأ عشر آيات من آخرها ثم خرج الدجال لم يضره)

Rasulullah bersabda : sesiapa yg membaca surah alkahfi (nescaya Allah) memberi kpdnya cahaya dr tpt dia hingga ke Makkah.dan sesiapa yg membaca 10 ayat akhir darinya kemudian keluar dajjal nescaya dajjal tak dapat memudharatkannya (menyesatkannya).

Dalam hadis lain Rasulullah bersabda:

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : (من قرأ سورة الكهف في يوم الجمعة أضاء له من النور ما بين الجمعتين)

Rasulullah bersabda : sesiapa yg membaca surah alkahfi pada hari jumaat (nescaya Allah) meneranginya dgn cahaya di antara dua jumaat…

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : (من قرأ سورة الكهف في يوم الجمعة سطع له نور من تحت قدمه الى عناء السماء يضيء له يوم القيامة و غفر له ما بين الجمعتين)

Rasulullah bersabda : sesiapa yg membaca surah alkahfi pada hari jumaat nescaya Allah meneranginya dari tapak kaki sampai ke langit yg akan meneranginya pada hari qiamat nanti dan jg Allah akan mengampunkan dosanya di antara dua jumaat…

Dan masih banyak lg hadis yg menceritakan tentang kelebihan surah ni tp coz ana study tak abis lagi,berenti setakat ni dulu…ada masa insyaAllah ana akan tulis lg tentang tafsir surah ini…ada masa rajin2la buke terjemahan surah alkahfi ni…

1 comment:

linda said...

thanks for the info...Insya Allah akan diamalkan