I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, July 19, 2010

Persoalan Tawaf Wada' lagi

Hari ini dapat satu panggilan yang bertanyakan tentang tawaf wada'.Adakah ia satu kewajipan atau sekadar ibadah sunat sahaja yang tidak menjadi masalah untuk meninggalkannya.Sekiranya mengatakan bahawa ia adalah wajib maka dikenakan dam jika tidak melakukannya.

Katanya beliau telah merujuk kitab Fathul Qarib syarah Matan Abi Syuja' dalam mazhab Syafie yang mengatakan bahawa tawaf wada' adalah termasuk dalam perkara-perkara sunat haji dan bukannya wajib sebagaimana yang didakwa oleh kebanyakan ustaz-ustaz terutamanya ustaz tabung haji yang mengatakan bahawa ia adalah wajib.

Oleh sebab itu beliau berpendapat tawaf wada' adalah sunat.Lebih-lebih lagi dengan dalil bahawa Rasulullah S.A.W hanya pada haji wada' melakukan tawaf tersebut, tidak pada sebelum-sebelumnya.

Dengan tidak mewajibkan kepada orang yang ada uzur syar'ie untuk melakukannya lebih menguatkannya untuk tidak mewajibkan tawaf wada'.

Aku mendengar dengan penuh khusyu'.

Emm…macam mana aku nak bagi respon ni?

Pakcik ni nak jawapan daripada aku tentang tawaf wada' atau nak supaya aku ubah apa yang beliau pegangi sekarang ini kepada wajib atau hendak menguji aku?

Tapi aku segera berfikiran positif,mungkin pakcik ini hendak kepada perbincangan ilmiah tentang tajuk yang beliau fikirkan sekarang so layanlah dengan perbincangan yang positif dan ilmiah.

Pertama sekali aku berfikir adakah beliau orang awam atau seorang penuntut ilmu atau seorang guru yang lebih hebat daripada aku.

Kalaulah dia seorang awam elok tanya padanya adakah beliau pernah bertanyakan masalah ini kepada mana-mana ustaz kerana aku pernah baca dalam "Majmu' fatawa li haiah kibar ulama"(buku ini ialah himpunan fatwa-fatwa kontemporari yang dibincangkan oleh ulama kontemporari abad ini di mana ia di up to date setiap tahun.aku sarankan sahabat-sahabat yang bergelar ustaz wajib ada buku ini.Kalau tak silap aku,yang tahun lepas dah masuk jilid 30) tentang soalan yang mereka bincangkan tentang tawaf wada'.Aku sungguh kagum dengan jawapan para ulama' ini di mana mereka mengatakan bahawa masalah tawaf wada' ini ulama' berselisih pendapat tentang hukumnya mengikut ijtihad mereka masing-masing.Perselisihan pendapat ini telah diketahui oleh semua ulama.Ada yang dicatatkan dalam syarah-syarah kitab hadith,ada yang dalam kitab fiqh dan ada yang dalam kitab haji dan umrah.Mereka mengtarjihkan pendapat mereka mengikut dalil yang kuat di sisi mereka masing-masing.Tetapi yang utama hendaklah sentiasa berjaga-jaga dalam ibadah ini dengan mengikut panduan yang ditinggalkan oleh Rasulullah S.A.W sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W : خذوا عني مناسككم)))): "Ambillah daripada aku ibadah kamu".

Disebutkan dalam fatwa ini suatu pendapat yang cukup menarik hati aku di mana mereka berkata:"Dalam masalah khilafiah ini bolehlah orang awam untuk bertanyakan hukum ini kepada orang yang diyakininya dalam ilmu agama dan amanahnya pada agama yang suci ini dan bolehlah dia berpegang pendapat tersebut mengikut gurunya sama ada ia mengatakan wajib maka jadi wajiblah ia,jika berkata sunat maka sunatlah ia.Sesungguhnya mazhab orang awam adalah mazhab orang yang memberi fatwa kepadanya daripada orang yang pakar,khusus belajar dalam bidang agama ini."

Tetapi aku rasa pakcik ini orang belajar agama dan terdedah kepada sumber ilmu sama ada lambakan buku agama atau maklumat di hujung jari.

Kemudian aku mengutarakan pendapat aku bahawa tawaf wada' merupakan kewajipan bagi setiap orang yang hendak meninggalkan Baitillahil haram.

Ia berdalilkan kepada hadith sohih yang diriwayatkan oleh Imam bukhari dan Muslim:

وَعَنْ اِبْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ: ( أُمِرَ اَلنَّاسُ أَنْ يَكُونَ آخِرَ عَهْدِهِمْ بِالْبَيْتِ, إِلَّا أَنَّهُ خَفَّفَ عَنِ الْحَائِضِ ) مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ

Maksudnya: Dari Ibnu Abbas RA berkata: "Sekalian manusia diperintahkan agar perkara terakhir (yang mesti dilakukan) adalah tawaf di Baitullah, tetapi diberikan kelonggaran bagi perempuan haid. Muttafaq Alaihi.

Di sini telah jelas bahawa Rasulullah S.A.W telah mewajibkan kepada kita semua sebelum meninggalkan Ka'abah hendaklah tawaf Baitillah kecuali bagi sesiapa yang ada uzur syari'.

Dalam hadith ini menyebutkan 'diperintahkan kepada manusia'.Yang memerintahkannya ialah Rasulullah S.A.W.Perintah di sini membawa hukum wajib bukannya sunat.

Tentang dalam buku Fathul Qorib syarah matan Abi Syuja' yang menyebutkan bahwa ia sunat.Cuba buka Hasyiah Baijuri yang menjadi syarah kepada kitab Fathul Qorib tersebut secara jelas mengatakan pendapat itu adalah pendapat lemah dalam mazhab kita di mana pendapat kuat dalam mazhab Syafie ialah wajib mengerjakan tawaf wada'.

Persoalan bahawa Rasulullah S.A.W mengerjakan hanya sekali dalam hidup Baginda tidak boleh dibangkitkan kerana kita kena menerima hakikat bahawa syariat nabi Muhammad SAW adalah tadarruj (berperingkat-peringkat).Ya,sebelum daripada haji wada' adalah tidak wajib tetapi selepas daripada peristiwa tersebut Allah hendak wajibkan tawaf tersebut.

Ini kerana hikmah atau kenapa tawaf wada' adalah wajib kerana ia adalah antara cara-cara mengagungkan rumah Allah ini. Sebagaimana diwajibkan kepada orang yang hendak mengerjakan haji untuk tawaf qudum (selamat datang) atau tawaf umrah sebagai tahiyyat (penghormatan rumah Allah ini).

Begitu juga diwajibkan tawaf wada' (selamat tinggal) untuk meninggalkannya.

Kemudian aku suruh dia pergi pada artikel yang telah aku tulis suatu masa dahulu tentang permasalahan tawaf wada' ini dalam blog aku.

http://baijurie.blogspot.com/2009/12/tawaf-wadawida-persoalan-dan-rungkaian.html

Wallahu 'alam

No comments: