I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, June 22, 2008

perjalanan umrah

oleh irsyad

20.05.2008

10.45:Tiba d KLIA bersama keluarga.Dikepalai dgn keluarga Suhaila, Azman, Kasmimi, dan Linda

11.00:Berkumpul bersama Jemaah Imtiyaz Travel bersama ketua rombongan Ust. Wan Hamidi di kaunter J tingkat 5 KLIA

21.05.2008

1.00 a.m : Ustaz Wan Hamidi menyerahkan semua passport kepada kami berlima. Check in semua barang-barang. Berat barang yang dibawa sebanyak 60 kg. Diberi taklimat ringkas tentang penerbangan Qatar Airways ke Jeddah. Dimaklumkan akan transit di Doha selama 4 jam.

2.30 a.m

Berarak masuk ke balai berlepas. Ayah Cik ditahan kastam atas kesalahan membawa gunting lipat dalam beg sandangnya. Kastam hanya merampas gunting tersebut. Kami menaiki keretapi ke bilik berlepas. Ayah Cik menukar duit RM ke RS. 600 riyal bersamaan RM534.

3.05a.m: Berjalan masuk ke dalam kapal terbang jenis Airbus.Mak Aza orang pertama masuk ke dalam kapal terbang kerana berkerusi roda. Rombongan kami dikhaskan untuk 4 baris kerusi tetapi disusun mengikut nama. Dimarah oleh pramugari kerana tidak mengikut nombor seat.Tetapi selepas berbincang, Mok Aza duduk di sebelah Mok Cok, aku dengan Sapik. Manakala Ayah Cik dengan salah seorang jemaah Imtiyaz.

3450am: Kapal terbang selamat berlepas dari landasan. Kapal terbang yang selesa dan luas. Terdapat tv, games dan mp3. Diberikan gula2 dan air.

5.00pg: Dihidangkan dengan makan malam. Makanan agak western. Makan untuk alas perut. Tidur.

7.00 am: Ustaz Wan memaklumkan waktu Subuh. Kami terpaksa sembahyang Subuh secara duduk di kerusi kapal terbang untuk hormat waktu dan bertayamum. Kami menepuk debu-debu di tingkap dan kusyen kapal terbang untuk bertayamum.

9 comments:

Ibn al Haramain said...

sebenarnya tak boleh ambil wudhu gitu.taksah tayamum selagi ada air di tempat tu.dan pengalaman ana naik kapal terbang memang boleh solat atas kapal terbang.bile boleh solat maka tak boleh sama sekali kite solat hormat waktu kerana syarat nak solat cukup semua.berkenaan Qiblat memang pramugari atau pilot tau Qiblat.harap ambil pengiktibaran kene solat betul atas sana.mudah sangat,ambil wudhu' dlm tandas@guna air dlm tu atau mintak air mineral dgn pramugari kemudian mengadap qiblat solat sepeti biasa dan tak perlu lg i'adah solat tuh.

linda said...

Sampai sini je ker perjalanannye poksyad?? dkt doha camner? madinah?mekah?

abe chad said...

ni pun ust wan hamidi y suruh buat.
xtaula die gne fatwa mne..die y lead.
sbb dlm k. terbang tu ade lbh krg 100 org pgi wat umrah.Die kte klu 'musyakkah' bleh solat hormat waktu. air limited tuk kegunaan bersuci..tp mesti qadha' blk mse kt doha..

abe chad said...

linda said...

Sampai sini je ker perjalanannye poksyad?? dkt doha camner? madinah?mekah?

saborla..tgh cbuk lg ni.report byk xsiap lg..
design kad kahwin n baju xsiap lg

linda said...

hehe...mace awk lak yg nak kawin...org sana sdp arrr, blk2 bwk diri jah...semo kito siap blako...kn???

Ibn al Haramain said...

isy...dok baik dok ngeluh:)dapat pahala dok tolong org.hehehe...mung kawin kekgi aku tolong pulok...mg nk jelas lg about solat musafir mg searh aje dlm internet.jelas citer

Ibn al Haramain said...

aku rasa taklah musyaqah sgt solat atas fligt.bukan dok atas unta.coz kalau fligt saudi mmg dia sediakan musolla atas sana pahtu pilot dia pon solat sama.ini bermakna air dlm tu banyak mencukupi utk menampung penumpang ambil air sembahyang

pok sak said...

saudi airlines lain..ni Qatar airways. mse kursus aritu die siap ajr tayamum n solat secara duduk atas kpl terbang..

pok sak said...

Ibn al Haramain said...

isy...dok baik dok ngeluh:)dapat pahala dok tolong org.hehehe...mung kawin kekgi aku tolong pulok..


bkn ngeluh..nk oyak jah...