I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, August 26, 2008

Al-Imam as-Syahid Hassan al-Banna

INTRO
Jatuhnya pemerintahan Khilafah Islamiyyah pada tahun 1924 merupakan satu tamparan hebat terhadap setiap individu Muslim yang cinta kepada agamaNya. Sejak dari saat itu, Islam telah diinjak-injak dan dihina serendah-rendahnya. Dunia Islam telah dibahagi-bahagikan sesama kuffar la’natullah sebagaimana makanan dibahagi-bahagikan, bertepatan dengan sabda Rasulullah SAW bahawa umat Islam akhir zaman seumpama makanan yang dikerumuni oleh musuh-musuh. Muslim yang berjuang di bawah naungan jihad telah diperangi habis-habisan, sehingga umat Islam yang tinggal hanyalah Muslim yang berkulitkan Islam. Pemikiran dan budaya Barat diagung-agungkan. Al-Qur’an dan as-Sunnah dilekeh-lekehkan. Pemerintahan negara-negara Islam pula diwariskan oleh penjajah kuffar kepada anak-anak didik mereka yang telah kosong roh Islamnya dan boleh diharap untuk meneruskan dasar-dasar penjajah. Hasilnya, tiada satu inci muka bumi Allah SWT pun sekarang ini yang terlaksana di dalamnya syari’at Allah SWT yang Maha Sempurna, yang tidak perlu diragukan lagi sama ada sesuai atau tidak dengan keadaan semasa.
Namun Allah SWT tetap menepati janjiNya yang Maha Benar. Allah SWT telah menjanjikan menerusi lidah RasulNya, akan muncul setiap 100 tahun seorang Mujaddid yang akan menghidupkan kembali ajaranNya dan menyalakan kembali api perjuangan para Nabi dan Rasul serta para Sahabat. Umat Islam tidak perlu menunggu lama untuk menyaksikan kebangkitan para pemuda-pemudi Islam yang menggelarkan diri mereka Ikhwanul Muslimin, dipimpin oleh al-Imam as-Syahid Hassan al-Banna (masyhur dengan susunan Ma’thurat yang disusun oleh beliau) pada tahun 1928 di Mesir. Al-Banna telah menyediakan satu asas Gerakan Islam (Harakah Islamiyyah) yang kukuh berpandukan kepada sirah perjuangan Rasulullah SAW, yang kini menjadi contoh kepada Gerakan Islam hampir di 70 negara di seluruh dunia pada hari ini. Meskipun umat Islam hari ini dipisah-pisahkan oleh sempadan negara akibat daripada semangat nasionalisme yang ditiup-tiupkan oleh penjajah kuffar, namun Gerakan Islam tetap mara dan utuh di setiap negara Islam dalam mendepani cabaran dan tekanan pemerintah dari segenap sudut. Hanya nama yang memisahkan antara satu Gerakan Islam dengan Gerakan Islam yang lain.
Al-Banna merupakan seorang mujaddid, pejuang, penda’wah, murabbi dan pemimpin yang akhirnya menemui syahid di jalan Allah… Kini dunia Islam hanya menunggu munculnya mujaddid baru abad ke 21, yang diharapkan mempunyai semangat Salahuddin al-Ayyubi, bagi memimpin umat Islam mendapatkan kembali kota suci Baitul Muqaddis, yang kini dikuasai Yahudi la’natullah.

LATAR BELAKANG
Al-Imam as-Syahid Hassan al-Banna dilahirkan pada Oktober 1906 di Mahmudiah, dekat Iskandariah, Mesir. Ayahnya, Ahmad ibn ‘Abd ar-Rahman al-Banna, merupakan lulusan Azhar yang bekerja sebagai tukang jam, juga seorang imam dan guru al-Qur’an di masjid serta telah menghasilkan beberapa buku berkaitan dengan perundangan Islam. Sebagai anak sulung, al-Banna telah dididik dengan suasana keIslaman dan disemai dengan nilai-nilai Islam oleh ayahnya.

bersambung...

Sunday, August 24, 2008

Boleh ke DS Anuar Ibrahim Menang?

UMNO akan menang jika perkara di bawah ini gagal dilaku atau dikekang atau diatasi oleh Pakatan Rakyat.
  1. Jika sekiranya daftar pemilih di bangsal barong dan di bilik mengundi tiba-tiba berbeza. Ini boleh sahaja berlaku !
  2. Jika sekiranya mereka berjaya memasukkan pengundi hantu mynmar (?), siam (?), cina (?), ahli-ahli UMNO/BN dari negeri-negeri lain (?), SB (?) dan lain-lain dengan ramainya ke bilik-bilik mengundi.
  3. Jika pengundi yang menaiki bas di bawa ke Balai-balai Polis dan kemudian dibawa keluar dari Balai-balai Polis ke tempat mengundi oleh berpuluh-puluh kereta mewah dan mungkin kereta-kereta VIP dan VVIP.
  4. Jika sekiranya pihak polis menangkap petugas-petugas PR yang cuba menghalang mereka yang disyakki pengundi hantu.
  5. Jika sekiranya polling agent PR tidak cekap dan tidak tegas.
  6. Jika sekiranya counting agent PR tidak mengambil borang 14 yang disahkan oleh Ketua tempat mengundi, ditempat-tempat pengundian setelah tamat tempoh pengundian, penipuan akan berlaku bila-bila masa sahaja kerana UMNO ialah United ‘Menipu, Merasuah, Menindas, Meliwat, Muka tak malu (dan macam-macam lagilah) National Organisation’
  7. Jika sekiranya ada gerombolan-gerombolan jahat putera dan puteri UMNO/BN yang menghuni rumah pengundi-pengundi dan menghalang pengundi keluar mengundi dengan berbagai-bagai alasan dan alasan yang paling ampuh ialah “jangan keluar mengundi-akan berlaku rusuhan !”
  8. Jika pihak-pihak jahat yang semua orang tahu itu, mengambil dan menyimpan kad-kad pengenalan pengundi pengundi tidak akan dapat keluar mengundi.
  9. Jika petugas-petugas PR tidak ikut semasa peti undi dibawa keluar.
  10. Jika berjaya di bawa masuk peti-peti undi yang bukan dari pusat-pusat mengundi. Sebagai langkah pengawasan, beri perhatian kenderaan-kenderaan yang keluar dari bilik Pengarah Piliharaya, Balai-balai Polis, Bilik mesyuarat gerakan daerah dan sebagainya.
  11. Jika sekiranya dirasuah wang kepada pengundi-pengundi khususnya pengundi wanita dan pengundi tua di dalam kenderaan pengangkutan mereka.
  12. Jika sekiranya wang rasuah yang agak besar nilainya mampu dihantar kepada pengundi-pengundi di rumah pada waktu tengah malam dan awal pagi hari pengundian.
  13. Jika sekiranya tempoh pengundian dilanjutkan oleh SPR tanpa alasan yang munasabah.
  14. Jika diumum calon BN menang walaupun kiraan undi calon Pakatan Rakyat yang menang. Pengurus Pilihanraya boleh buat tersasul umum tetapi dia tidak perbetulkan.
  15. Jika sekiranya dilambatkan kiraan hingga ke waktu malam kemudian akan berlaku ‘blackout’. Pihak PR mesti sediakan ‘mobile spot light’ yang banyak.
  16. Dan jika mereka ada ruang untuk melakukan berbagai-bagai lagi penipuan atau tindakan dengan sewang-wenangnya. ! Berhati-hatilah setiap saat kerana kempen-kempen yang mereka lakukan hanyalah wayang gambar sahaja. Sudah pasti ada perancangan lain yang akan mereka lakukan. Perancangan mereka kadang-kadang tidak terfikir atau dirasakan tidak tergamak oleh akal kita. Contohnya, dulu rakyat tak tahu tapi hari ini semua rakyat tahu apa itu C4. Fuuh…bahaya !!

Anwar Ibrahim hanya akan menang jika, Pilihanraya Kecil P44 Permatang Pauh dikendalikan oleh SPR dengan penuh keadilan, berintegriti ATAU pihak Anwar Ibrahim mampu mematahkan helah licik dan jahat UMNO/BN (dan proxy-proxynya) yang disenarai di atas.


**pesanan
1.
AWAS TAKTIK TERBARU IALAH MEMBELI IC SEMASA DALAM KENDERAAN YG DITUGASKAN UTK MENGANGKUT PENGUNDI-PENGUNDI.....JGN SESEKALI MENAIKI KENDERAAN YG DISEDIAKAN OLEH UMNO/BN.ADALAH DIHARAP SGT-SGT POOLING DAN COUNTER AJEN BETUL-BETUL YG MAHIR DAN TEGAS......SELAMAT BERJUANG WAHAI RAKYAT P.PAUH.
2.AMANAT DSAI KEPADA PENGUNDI PERMATANG PAUH....PERJUANGAN SAYA BUKAN UNTUK KEPENTINGAN DIRI SENDIRI SELURUH HIDUP SAYA KORBAN UNTUK MASA DEPAN NEGARA YG ADIL,BERSIH DAN AGIHAN EKONOMI SAMARATA KEPADA RAKYAT

Saturday, August 9, 2008

Ya Allah,Berkatilah Perkahwinan Kami di Dunia dan di Akhirat

Hari bahagia semasa di rumah besut.

Tuhan! Kami Rindukan Naungan Wahyumu

Menentukan pendirian di zaman yang penuh kekeliruan dan pancaroba ini adalah sesuatu yang amat sukar. Banyak perkara yang beritanya itu begitu banyak, tetapi untuk memastikan yang benar mengenainya bukanlah sesuatu yang mudah. Apatah lagi barangkali zaman kita ini zaman kekeliruan dan kemunculan begitu ramai ruwaibidoh.

Nabi s.a.w pernah bersabda: “Sesungguhnya sebelum kedatangan dajjal-dalam riwayat yang lain: sebelum kiamat- adanya tahun-tahun yang penuh tipu daya. Ketika itu didustakan orang yang benar, dianggap benar orang yang dusta, dianggap khianat orang yang amanah, dianggap amanah orang yang khianat, dan bercakap ketika itu al-Ruwaibidoh. Para sahabat bertanya: “Siapakah al-Ruwaibidoh?” Sabda Nabi s.a.w.: Orang lekeh yang berbicara mengenai urusan awam (orang ramai).” (Diriwayatkan oleh al-Imam Ahmad, Abu Ya’la, al-Bazzar, Ibnu Majah, al-Kharaiti, dan al-Hakim. Al-Hakim menyatakan asnadnya sahih dan ini disetujui oleh Al-Zahabi).

Zaman ini mungkin, jika umat tidak berhati-hati maka ramai pengkhianat diangkat sebagai hero atau pembela masyarakat. Ramai pula yang jujur dan bercakap benar, dianggap sebagai pembohong dan pendusta. Ramai pula yang tidak amanah ditabalkan dengan berbagai-bagai gelaran kemuliaan. Sementara yang amanah dan jujur akan dipinggirkan. Hanya mereka yang memiliki jiwa yang luhur yang mampu membuat keputusan yang benar.

Justeru, Nabi SAW mengajar doa yang baik untuk diamalkan, terutama bagi kita pada zaman seperti ini, antaranya: Daripada Umm Salamah, katanya: Nabi tidak pernah keluar dari rumahnya sama sekali melainkan baginda mengangkat matanya ke langit dan bersabda: “Ya Allah, aku berlindung dengan-Mu daripada aku sesat atau disesatkan, gelincir atau digelincirkan, menzalimi atau dizalimi, bodoh atau aku diperbodohkan” (Riwayat al-Nasai, Abu Daud, al-Tirmizi dan Ibn Majah. Dinilai sahih oleh al-Albani).

Baginda menunjukkan kepada kita contoh dan peringatan yang baik. Betapa hidup ini jika tidak dengan bimbingan Allah, nescaya manusia akan tersesat jalan. Mungkin seseorang insan akan tersesat atau dia disesatkan oleh orang lain. Atau sendiri tergelincir dari jalan kebenaran, atau digelincirkan oleh orang lain. Mungkin juga dia menzalimi orang, atau orang lain menzaliminya. Atau dia bertindak secara bodoh atau orang lain menyebabkan dia menjadi bodoh. Ya! Rabb, hanya Engkau mampu melindungi.

Pada zaman ini, pelbagai berita datang dari bermacam penjuru. Bagaikan kilat, bahkan mungkin lebih pantas daripada kilat. Kemudahan teknologi telah bertukar menjadi kesusahan kehidupan yang mencetuskan segala rasa ketidaktenteraman, keraguan, kekacauan maklumat dan fitnah. Sehingga kita kadang-kala tidak dapat lagi membezakan antara yang benar dan yang salah. Tidak dapat membezakan lagi antara berita fasik atau berita soleh atau berita lagha (sia-sia).

Jika al-Quran mengajar kita: (maksudnya): “Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum (dengan perkara yang tidak diingini) dengan sebab kejahilan kamu, sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan”.(Surah al-Hujurat ayat 6).

Malangnya kita pula berada pada zaman yang walaupun era teknologi tetapi penggunanya sukar untuk dibezakan antara yang soleh dan fasik. Ramai yang menampakkan dirinya soleh, hakikat mereka ialah golongan jahat yang mencetuskan berita-berita fasik lagi bohong. Bahkan bukan sedikit yang mengkaburkan kita dengan mendakwa segala tuduhan orang kepada dirinya semua bohong dan khianat, sementara jika dia menuduh orang lain pula semua benar dan betul. Padahal, mungkin kesemua mereka yang bersandiwara itu hanyalah penyangak dan penyamun.

Jika berita itu tajaan ‘Amerika dan konco-konconya’, maka ramai pula orang yang baik dan soleh disenarai hitamkan sebagai pengganas. Rakyat Palestin yang dibunuh saban hari dituduh sebagai pengganas kerana menentang dajal Israel yang merupakan Tuhan Politik Amerika. Demikian mana-mana umat Islam yang bumi mereka diceroboh akan ditabalkan sebagai pengganas jika menentang pihak yang menceroboh apabila penceroboh itu bersekongkol dengan Amerika. Wajah para pejuang yang jujur dan baik sentiasa buruk pada nilaian media tajaan Amerika dan Yahudi, jika perjuangan itu tidak mendapat restu atau berlandaskan garis panduan yang ‘diredai’ oleh Amerika.

Betapa ramai insan muslim yang tidak membuat sebarang jenayah cuba diheret oleh Amerika ke kandang orang salah hanya kerana perasaannya membenci kezaliman dan kedajalan Amerika. Entah berapa ramai ulama yang Amerika labelkan mereka sebagai pengganas dan dipaksa kerajaan-kerajaan mereka bertindak ke atas mereka tanpa dosa yang nyata. Dunia media Amerika penuh dengan pembohongan.

Generasi kita pula, tidak semua mempunyai kemampuan membezakan antara berita yang benar diolah secara jahat, atau berita bohong yang ditipu secara terang atau berita palsu yang diriwayat secara indah. Maka terzalimlah banyak pihak. Justeru kadang-kala kita tidak hairan apabila umat Islam yang beriman dan ikhlas sama ada di Barat atau Timur mempunyai kerisauan, atau berhati-hati atau salah sangka jika seseorang tokoh agama atau politik muslim itu begitu dipuja oleh media-media tajaan Amerika. Dunia fasik ini amat mengelirukan kita.

Kehidupan juga demikian pada zaman ini. Entah berapa ramai yang menggunakan agama untuk membohongi orang lain. Betapa banyak serban dan jubah digunakan untuk melariskan barang atau untuk mengutip derma yang akhirnya masuk ke kocek sendiri. Betapa ramai pula penceramah agama yang membaca nas-nas sama ada palsu atau dimanipulasikan demi melakukan barang jualannya. Entah berapa banyak nas al-Quran dan al-Sunnah digunakan untuk mendapat kuasa dan harta. Padahal cita-cita politik dan harta mereka tidak pula bertujuan mendaulatkan ajaran Allah dan Rasul-Nya.

Ini bukan perkara baru, tetapi telah lama bermula. Firman Allah: (maksudnya): Kecelakaan besar bagi orang-orang yang menulis Kitab (Taurat) dengan tangan mereka (mengubah perkataan Allah dengan rekaan-rekaan mereka), kemudian mereka berkata: “Ini datang dari sisi Allah”, supaya mereka dapat membelinya dengan harga yang murah (keuntungan dunia yang sedikit). Maka kecelakaan besar bagi mereka disebabkan apa yang ditulis oleh tangan mereka, dan kecelakaan besar bagi mereka dari apa yang mereka usahakan itu. (Surah al-Baqarah: 79).

Dalam dunia politik tanpa bimbingan wahyu, segalanya mungkin. Pembohongan bagaikan rukun politik yang tidak sah tanpanya. Demi kuasa, segala pembohongan boleh saja ! Saya amat kagum dengan tokoh agung umat ini Sufyan al-Thauri (meninggal 161H) yang pernah berkata : “Aku tidak melihat kezuhudan itu paling kurang melainkan dalam perkara kepimpinan (kuasa). Engkau akan dapati seseorang yang zuhud dalam makanan, minuman, harta dan pakaian tetapi apabila tiba soal kuasa maka dia akan mempertahan dan bermusuhan kerananya” (al-Zahabi, Siyar A’lam al-Nubala, 7/262). Maka dalam soal kuasa segalanya boleh berubah.

Politik yang sepatutnya merupakan usaha menggabungkan tenaga untuk memikir kebaikan umat dan merancang masa depan yang lebih diredai untuk masyarakat dan negara telah bertukar menjadi medan ‘londeh-melondeh’ antara satu sama lain. Ketajaman pemikiran yang sepatutnya digunakan untuk membangunkan umat telah digunakan untuk menjatuhkan sesama sendiri. Caci-maki, kata-nista, tuduh-menuduh telah menghiasi corak politik warisan penjajah ini. Penyakit ini dihidapi termasuklah yang menggunakan nama Islam dalam berpolitik.

Akhirnya, kerana kuasa, banyak prinsip dan nas yang sudah dilupakan. Maka tidak hairanlah jika Abu Musa ra. al-Asy‘ari menceritakan “Aku dan dua orang lelaki dari kaumku telah masuk kepada Nabi SAW. Salah seorang daripada dua lelaki berkenaan berkata: Lantiklah kami menjadi ketua wahai Rasulullah!. Seorang lagi juga berkata demikian. Lalu baginda bersabda: “Sesungguhnya kami tidak melantik dalam urusan ini sesiapa yang memintanya atau bercita-cita untuk mendapatkannya” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Jika mengikut prinsip Islam, semua mereka yang gila ingin mendapatkan kuasa itu, hilang kelayakan untuk memimpin umat.

Kegilaan kuasa adalah lambang kedangkalan tentang hakikat kehidupan dunia dan akhirat. Mungkin jika perkara ini disebut kepada orang politik mereka kata “itu cakap yang tidak canggih dalam politik”. Namun mereka lupa, sistem politik perebutan kuasa warisan demokrasi penjajah yang meninggalkan keharmonian sistem Syura dalam Islam itulah yang telah membawa politik kita ke kancah permainan wang, permusuhan, pragmatisme yang melupai prinsip dan segala keburukan yang lain. Sabda Nabi SAW: “Kamu semua begitu bercita-cita terhadap jawatan kepimpinan, ia akan menjadi penyesalan pada hari kiamat. Ia sesuatu yang nikmat pada permulaannya tapi keburukan pada akhirnya” (Riwayat al-Bukhari).

Dalam Islam, tanggungjawab kita membaiki keadaan politik, bukan menggilai kuasa politik jatuh ke tangan sendiri. Apabila kuasa itu menjadi kegilaan, maka kawan akan tikam kawan, sahabat akan bunuh sahabat, yang berpakat akan berpecah, yang berbeza prinsip dan dasar akan berpakat, yang tidur sebantal akan mimpi berbeza, bahkan mungkin membunuh kongsi dalam mimpinya. Itulah politik yang meminggirkan wahyu.

Meminta jawatan kepimpinan dalam Islam adalah dilarang melainkan dalam keadaan darurat apabila keadaan memaksa seseorang mendapatkannya untuk menyelamatkan umat. Itupun, hendaklah penuh dengan tawaduk dan merendah diri kepada Allah SWT. Usaha untuk mendapatkan jawatan itu dijadikan ibadah yang dijaga disiplin dan peraturannya. Ini seperti yang pernah dilakukan oleh Nabi Yusuf a.s. yang pernah kita sebutkan.

Firman Allah ayat 55-56: (maksudnya) Yusuf berkata: “Jadikanlah aku mentadbir perbendaharaan hasil bumi (Mesir); sesungguhnya aku sedia menjaganya dengan sebaik-baiknya, lagi mengetahui cara mentadbirkannya. Dan demikianlah caranya, Kami tetapkan kedudukan Yusuf memegang kuasa di bumi Mesir; dia bebas tinggal di negeri itu di mana sahaja yang disukainya. Kami limpahkan rahmat Kami kepada sesiapa sahaja yang Kami kehendaki, dan Kami tidak menghilangkan balasan baik orang-orang yang berbuat kebaikan”.

Dalam jiwanya insan mukmin soleh yang terpaksa mendapatkan kuasa itu bukan kegilaan kepada kuasa, tetapi tuntutan dan tanggungjawab membimbing manusia ke arah kehidupan yang berpandukan wahyu Ilahi. Tidak kerana ingin membalas dendam, juga bukan sekadar untuk menurunkan harga barang atau menghapuskan rasuah.

Tanggungjawab kepimpinan lebih daripada itu. Tanggungjawab pemimpin adalah membawa kita semua ke dataran yang diredai Allah, menyelamatkan rakyat dari kemusnahan hidup di dunia dan keburukan hidup di akhirat. Dari diri yang insaf dan mendampingi Allah, lidah yang memuja dan memuji kebesaran-Nya dibangunkan niat dan usaha untuk membaiki urusan pemerintahan. Tidak kerana kuasa yang diidamkan, tidak juga kerana harta yang ingin dikumpulkan.

Ini dapat dilihat dalam kehidupannya secara peribadi yang berpandukan wahyu, mereka yang di sekelilingnya yang terdiri daripada insan-insan soleh dan mematuhi arahan Allah dan rasul-Nya, bukan insan-insan ‘yang dicurigai’. Jika ini terjadi, tamatlah politik wang, maki hamun, londeh-melondeh, tuduh-menuduh dan matlamat menghalalkan cara seperti yang kita lihat pada gelagat ‘artis-artis’ politik kita pada hari ini.

Kita rindukan kuasa politik kita jatuh ke tangan insan-insan yang seperti ini. Sesungguhnya sudah sampai masanya untuk dilakukan tajdid (pembaharuan) menyeluruh kepada landskap politik kita yang kian serabut dan berselerak. Kita rindukan kempen politik yang penuh harmoni dan mengingatkan kita kepada Allah dan menjauhkan kita dari kegilaan kuasa. Kita rindu mereka yang memasuki daerah politik hanya kerana kejujuran bukan kerana ‘ketagihan kuasa’. Kita rindukan mereka yang seperti ‘Umar bin al-Khattab yang berdoa agar Allah mengambil nyawanya sebelum dia mencuaikan tugasannya. Kita rindukan watak ‘Umar bin ‘Abd al-‘Aziz yang menangis bersendirian bimbang kegagalan menunaikan amanah Allah. Kita rindukan kejujuran dan amanah yang menghiasi kecepatan dan ketangkasan dalam bersiasah. Ya Allah! Kami rindukan politik di bawah naungan wahyu-Mu!

Kenyataan Dr Mohd Asri Bin Zainul Abidin Tentang Upacara Tugu Negara Sempena Hari Pahlawan


“Perbuatan mana-mana individu muslim sama ada pemimpin atau rakyat yang meletakkan kalungan bunga, tabik hormat dan bertafakur yang dilakukan untuk Tugu Negara adalah bercanggah dengan prinsip-prinsip akidah Islam yang anti kepada sebarang unsur keberhalaan.

Perbuatan seperti itu seakan menjadikan tugu berkenaan berhala yang dihormati. Sekiranya pun pelakunya tidak mempunyai sebarang iktikad bahawa itu semua memberi manfaat dan mudarat, maka perbuatan itu adalah sia-sia dan bodoh. Ia tetap haram kerana meniru perbuatan musyrikin.

Jika pelaku beriktikad itu memberikan kemanfaatan kepada keamanan, kedamaian ruh mereka yang telah meninggal dunia, maka itu adalah perbuatan syirik yang jelas. Akidah Islam menentang sebarang unsur keberhalaan.

Pemimpin atau sesiapa sahaja yang terlibat dalam perbuatan ini hendaklah bertaubat kepada Allah dan kembali kepada akidah Islam yang sebenar.

Firman Allah: (maksudnya) “Dan demi sesungguhnya, Kami telah memberi kepada Ibrahim sebelum itu jalan yang benar (dalam bertauhid), dan Kami mengetahui akan halnya. Ketika dia berkata kepada bapanya dan kaumnya: “Apakah patung-patung ini yang kamu berdiri di hadapannya (memujanya)? Mereka menjawab: “Kami dapati datuk nenek kami selalu menyembahnya. Ibrahim berkata: “Sesungguhnya kamu dan datuk-nenek kamu adalah dalam kesesatan yang nyata”. (Surah al-Anbiya 50-54)”

Adab ziarah Masjid RasulilLah s.a.w

1. Disunatkan berazam untuk menziarahi Nabi dan masjid baginda agar dia mendapat pahala kedua-duanya ( pahala azam dan ziarah )
2. Memperbanyakkan salawat ke atas Nabi s.a.w sewaktu dalam perjalanan ke Madinah.
3. Berdoa dengan doa yang diajarkan oleh Allah s.w.t buat NabiNya[2] iaitu ayat ke 80 surah al-Isra`.


Maksudnya : "Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku ke dalam urusan ugamaku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan berikanlah kepadaku dari sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku",
4. Memasuki dengan kaki kanan dengan tawadhuk dan membayangkan kemuliaan Madinah ini sebagai tempat yang mulia yang dimasuki Islam tanpa peperangan. [3]
5. Mengamalkan doa-doa yang berkaitan dengan masjid.

Doa MENUJU ke Masjid

Diriwayatkan dalam sahih Muslim , dalam sebuah hadith bahawa Ibn Abbas r.huma bahawa Nabi saw telah keluar dari rumah Maimunah r.ha selepas bertahajjud. Untuk ke masjid bersolat Subuh , maka baginda saw telah membaca doa di bawah :

اَللَّهُمَّ اجْعَلْ فِي قَلْبِي نُورًا ، وَقِي لِسَانِي نُورًا ، وَاجْعَل فِي سَمْعِي نُورًا ،
وَاجْعَلْ فِي بَصَرِي نُورًا ، وَاجْعَلْ مِن خَلْفِي نُورًا ، وَمِن إِمَامِي نُورًا ،
وَاجْعَلْ مِنْ فَوقِي نُورًا ، وَمِنْ تَحْتِي نُورًا ، اَللَّهُمَّ أَعْطِنِي نُورًا
Maksudnya :"Ya Allah, jadikanlah cahaya di hatiku, cahaya di lidahku, cahaya di pendengaranku, cahaya di penglihatanku, cahaya dari belakangku, cahaya di hadapanku, cahaya dari atasku dan cahaya dari bawahku. Ya Allah, berilah aku cahaya".[4]
Cara Beramal
Berdoalah dengan doa ini ketika kita di dalam perjalanan dari tempat penginapan ke masjid Nabawi pada setiap waktu dengan doa di atas.Demikian pula dalam perjalanan menziarahi masjid-masjid bersejarah yang lain yang terletak sekitar al-Madinah al-Munawwarah [5].

Doa Masuk Masjid

أَعُوذُ بِالله العَظِيمِ, وَبِوَجْهِهِ الكَرِيْمِ وَسُلْطَانِهِ القَدِيْمِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ بِسْمِ الله وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُولِ الله , اَللَّهُمَّ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ
Maksudnya: "Aku berlindung kepada Allah yang Maha Agung, pada wajahNya yang mulia dan kekuasaanya yang Qadim(tidak ada permulaannya) dari syaitan yang terkutuk. Dengan nama Allah dan semoga selawat dan salam tercurahkan kepada Rasulullah s.a.w. Ya Allah, bukalah pintu-pintu rahmatMu untukku". [6]

Doa Keluar Masjid

بِسْمِ اللهِ والصَّلاةُ والسَّلامُ عَلَى رَسُولِ اللهِ ،
اللّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ اللّهُمَّ اعْصِمْنِي مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
Dengan nama allah semoga selawat dan salam terlimpahkan kepada Rasulullah, Ya Allah, sesungguhnya aku minta kepadamu dengan keutamaanmu. Ya Allah peliharalah aku dari godaan syaitan yang terkutuk.[7]





6. Jangan mengangkat suara dengan kuat ketika memberi salam kepada rasululLah ataupun semasa berada dalam masjid ini.
7. Diharamkan meminta sesuatu hajat ataupun permintaan untuk memberi manfaat atau menolak bahaya dari manusia yang telah wafat termasuk Nabi s.a.w.
8. Jangan menyentuh, mengusap atau mengucup mana-mana tempat dalam masjid Nabi s.a.w seperti dinding makam dan demikian juga terhadap masjid-masjid yang lain.
9. Jangan sengaja menjadikan makam Nabi ataupun Raudhah tempat mengadap dalam doa dan solat-solat yang dilakukan.
10. Jangan mengasak dan menolak jemaah lain semata-mata untuk mendapat tempat dalam raudhah atau mana-mana mihrab kerana menyakiti orang islam hukumnya haram.
11. Haram melintasi di hadapan orang yang sedang solat.
12. Elakkan dari melakukan solat di tengah jalan ataupun pada laluan orang lain.Sebaliknya pilihlah tempat yang tidak menyusahkan atau menghalang pergerakan manusia dalam masjid .
13. Memperbanyakkan ibadah dalam masjid seperti membaca al-Quran, berdoa, bertasbih, bertahmid dan berzikir dalam masjid ini.
14. Banyakkan bertaubat kepada Allah s.w.t semasa beriktikaf dalam masjid ini.
15. Jauhi berbual-bual kosong semasa berada dalam masjid.
16. Bagi kaum wanita, hendaklah mempastikan sentiasa menutup aurat semasa berada dalam masjid ini dan diluarnya.Jauhi memakai pakaian yang ketat, memakai bau-bauan dan bergurau senda dengan lelaki bukan mahram di tanah haram.
[1] Diserasikan dari kitab-kitab al-Fiqh al-Manhajiy 2/548 ( terj. Pustaka Salam ) , Fath al-Qadir 3/ 167-168, Fatwa-fatwa Haji & Umrah ( terj. Pustaka Imam asy-Syafi’iy ) , Madinah , Kelebihan Dan Sejarah oleh Dr Ab basit Ab Rahman
[2] Rujuk Tafsir Ibn Kathir , tafsir ayat ke 80 surah al-Isra` hlm 781.Penulis telah menghuraikan ayat ini dalam Kitab 101 Doa Para Nabi Dan Rasul, hlm 95, terbitan Telaga Biru Sdn Bhd, cet th 2006
[3] Adab pertama dan kedua diperolehi dari Kitab Fath al-Qadir 3/ 167-168 karangan Ibn al-Hamam al-Hanafi dalam Bab Ziarah Qabr al-Rasul
[4] Hadis Riwayat al-Bukhari 11/ 116 , Muslim no 763

[5] Sila rujuk keterangan lanjut tentang doa ini menerusi Kitab 101 Doa dari hadith-hadith sahih karangan penulis, bab Doa Menuju Ke Masjid
[6] Hadith Riwayat Abu Dawud no 466 , Sahih Abi Dawud no 441

[7] Hadith Riwayat Muslim no 713 , Ibn Majah no 773

http://zahazanmohamed.blogspot.com/

Friday, August 1, 2008

Kaedah Sebelum Menghafaz

Oleh muhammadhanif"
Kaedah Sebelum Menghafaz
1) Ikhlas dan niat sebelum menghafaz dan menghayatinya semata-mata kerana Allah S.W.T. dan inginkan pahala yang berlipat ganda yang disediakan oleh Allah S.W.T. di akhirat kelak.Firman Allah S.W.T. yang bermaksud ;Katakanlah (wahai Muhammad) ; “Sesungguhnya Aku diperintahkan supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama.”
Surah Az-Zumar : Ayat 11
2) Masa yang baik untuk menghafaz ialah dalam lingkungan 5 tahun. Di dalam usia begini seseorang dapat menghafaz dengan cepat dan kurang bermasalah sebagaimana peribahasa arab ada mengatakan yang bermaksud ; “Menghafaz di waktu kecil seperti mengukir dibatu dan di waktu besar seperti mengukir di air.”
3) Sebelum menceburkan diri dibidang menghafaz, hendaklah terlebih dahulu memperbetulkan sebetulnya huruf Al-Quran daripada cara yang sebaik-baik sebutan.
4) Menggunakan mushaf tertentu sahaja semasa menghafaz atau mengulang tanpa diubah-ubah. Seelok-eloknya mushaf ‘Othmaani.
5) Membuat anggaran ayat atau muka surat yang mampu dihafaz dalam masa sehari. Selepas itu memulakan hafazan pada baris yang pertama dengan bacaan tartil. Sebaik-baiknya dengan lagu yang sesuai bagi menghilang jemu. Kemudian diulang beberapa kali tanpa pengurangan pada hukum tajwid dan wakaf ibtida’.
6) Mengetahui maksud hubungan di antara satu ayat dengan yang lain. Ini boleh menolong seseorang penghafaz.
7) Tiap-tiap kali sebelum menghafaz hendaklah membaca doa ;
اللّهُمَّ نَوِّرْ بِكِتَابِكَ بَصَرِى وَاشْرَحْ بِهِ صَدْرِىْ وَاسْتَعْمِلْ بِهِ بَدَنِى وَأَطْلِقْ بِهِ لِسَانِى وَقَوِّبِهِ جَنَانِى وَأَسْرِعْ بِهِ فَهْمِى وَقَوِّبِهِ عَزْمِى بِحَوْلِكَ وَقُـوَّتِكَ فَإِنَّهُ لاَ حَوْلَ وَلاَقُوَّةَ إِلاَّ بِكَ يَا أَرْحَمَ الرّحِمِين
Bermaksud ; “Ya Tuhanku, pancarkanlah cahaya kitab-Mu, pandanganku dan lapangkanlah dengannya dadaku, gunakanlah dengannya badanku, mudahkanlah sebutan lidahku dan kuatkanlah ingatanku dan segerakanlah denganya kefahamanku dan kuatkanlah dengannya daya kekuatan-Mu. Bahawasanya tiada daya dan upaya melainkan dengan-Mu wahai Tuhan Yang Maha Mengasihani.”
Kaedah Ketika Menghafaz
1) Cuba menghafaz di tempat-tempat yang agak sunyi seperti di masjid.
2) Cuba menghafaz di masa-masa yang segar dan tenang.
3) Jika penat, berhenti rehat. Kemudian teruskan menghafaz.
4) Bacaan didengarkan kepada orang lain supaya tidak berlaku kesalahan pada baris, sifat-sifat huruf dan menepati makhraj dan hukum-hukum tajwid.

Pak Lah LANGGAR lagi Fatwa Mufti (Edisi 2008)

Sumber: Utusan MelayuPerdana Menteri beri penghormatan Hari Pahlawan
PENGHORMATAN... Abdullah Ahmad Badawi diiringi pegawai tertinggi pasukan keselamatan berjalan untuk menyempurnakan Majlis Kalungan Bunga Sempena Hari Pahlawan di Tugu Negara, Kuala Lumpur, semalam.
KUALA LUMPUR 31 Julai – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menyempurnakan istiadat meletak kalungan bunga di Tugu Peringatan Negara di sini hari ini sempena Hari Pahlawan 2008 sebagai memperingati wira-wira yang gugur semasa mempertahankan tanah air.Cuaca redup dan nyaman pagi ini mewujudkan suasana sayu semasa sambutan berkenaan. Perdana Menteri yang tiba pada pukul 8.30 pagi memulakan upacara simbolik itu dengan memeriksa perbarisan kawalan kehormat oleh Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu Diraja pimpinan Mejar Norhisham Kamal.Ia diikuti tiupan lagu Last Post untuk memperingati pahlawan negara yang gugur di perbatasan. Majlis kemudian mendengar deklamasi sajak berjudul Pahlawanku oleh Pegawai Waran I, Azamin Itam.Sajak itu mengenang jasa pahlawan negara yang terkorban di medan perang sejak Perang Dunia Kedua, zaman darurat dan semasa menjalankan misi keamanan di bawah mandat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).Perdana Menteri kemudian mendahului acara peletakan kalungan bunga di hadapan Tugu Negara yang disusuli Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Abdul Aziz Zainal dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan. Turut berbuat demikian ialah Panglima Tentera Darat, Jeneral Tan Sri Muhammad Ismail Jamaluddin; Panglima Tentera Laut, Laksamana Datuk Abdul Aziz Jaafar dan Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin
FATWA TENTANG PERLETAKAN KALUNGAN BUNGA
1. FATWA MUFTI PAHANG
- Di bawah SubSeksyen 36(1) Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam 1991 setelah diluluskan oleh Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak mengikut SubSeksyen 39(6) Enakmen menyatakan " Meletakkan kalungan bunga di Tugu Negara sempena upacara sambutan Hari Pahlawan dan upacara-upacara lain adalah haram dan hendaklah ditinggalkan"